Schaarbeek (Brussel, B) | Sint-Albertus

De asymmetrische frontcompositie sproot voort uit de geopteerde locatie: van voor, in de linker zijbeuk, tussen twee zuilen. Op uitdrukkelijke wens van het kerkbestuur werd de kas in een eigentijdse vormtaal uitgevoerd. Het totaal beeld is verticaliserend en de deels afgebroken eindbogen zijn een voortzetting van het lijnenspel van de gewelfribben. De frontvelden zijn lichtjes schuin en geven reliëf aan het front.

 

De dispositie weerspiegelt de wens om op een klein orgel zowel klassiek als romantisch te musiceren. De galmende akoestiek van deze grote, neobyzantijnse ruimte maakte het mogelijk alle pedaalregisters als een transmissie uit het hoofdwerk te destilleren. Het achterliggende zwelwerk opent zich zowel naar voor als naar de middenbeuk.

 

Dispositie

Grand-Orgue

 

Bourdon 16'

Montre 8'

Flûte à cheminée 8'

Prestant 4'

Doublette 2'

Fourniture IV

Sesquialtera II-III

Trompette 8'

 

Récit / Grand-Orgue

 

Récit

 

Flûte harmonique 8'

Viole de Gambe 8'

Bourdon 8'

Flûte octaviante 4'

Dulciana 4'

Violon 2'

Hautbois 8'

 

Tremblant

Pédale

 

Soubasse 16' (trans.

Bourdon 16' G-O)

Flûte ouverte 8' (trans.

Montre 8' G-O)

Trompette 8' (trans.

Trompette 8' G-O)

 

Grand-Orgue / Pédale

Récit / Pédale

 

Plaats
Schaarbeek / Schaerbeek (Brussel / Bruxelles, B)
Bouwjaar
1993
Orgelbouwer
Guido Schumacher
Dispositie
II – P, 19